Forum studentów Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum studentów Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ Strona Główna
->
CHINY i DALEKI WSCHóD
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Forum studentów Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ
----------------
Sekretariat
Forum dla kandydatów na studia
USOS i rejestracja
Sesja
Artykuły
Ważne wydarzenia
Pozostałe
Linki i ważne adresy
Koło Naukowe PSC
Samorząd Studentów na Wydziale Filozoficznym UJ
ERASMUS, stypendia, konferencje i wyjazdy zagraniczne
Ogłoszenia
Spojrzenie w przeszłość
Kosz
KN
Cywilizacje - miejsce na dyskusje o zainteresowaniach
----------------
KULTURY PREHISTORYCZNE
AFRYKA
EGIPT
MEZOPOTAMIA
IRAN (PERSJA)
INDIE
CHINY i DALEKI WSCHóD
MEZOAMERYKA
CYWILIZACJE ANDYJSKIE
CYWILIZACJA ISLAMU/ARABSKA
IZRAEL
CYWILIZACJA KLASYCZNA (śródziemnomorska)
EUROPA
CYWILIZACJA ZACHODU
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
gewer
Wysłany: Czw 0:08, 14 Lut 2013
Temat postu:
hmm
drPajChiWo
Wysłany: Nie 2:03, 30 Mar 2008
Temat postu: Bębny i dramat - wiekowa sztuka Tybetu
Część kultury tybetańskiej mająca 600 lat, tradycyjny dramat tybetański, znany także jako ajialamu, jest najstarszą formą opery w Chinach. Popularna w Tybetańskim Regionie Autonomicznym oraz prowincjach Sichuan, Qinghaii, Gansu i Yunnan ajialamu jest wszechstronną sztuką widowiskową łączącą literaturę, muzykę, taniec, ballady i sztuki wizualne. W XV wieku Tangdon Gyepo, lama sekty Ka-gyupa, był zdetermionowany, że uzbiera pieniądze na budowę mostów na kilku rzekach. Przez trzy lata jeździł on po okolicznych wsiach usiłując przekonać lokalną ludność do przekazywania pieniężnych donacji. Jednak jego wysiłki nie przyniosły wielkich rezultatów.
http://polish.cri.cn/mmsource/images/2008/03/24/tybet08032401.jpg
Będąc na krawędzi porzucenia swojej idei, na drodze spotkał on siedem tańczących i śpiewających pięknych dziewcząt. Od razu wpadł on na pomysł zorganizowania grupy artystycznej, by uzbierać konieczny kapitał. Dziewczęta zgodziły się z jego propozycją i tak Tangdon Gyepo zaczął pisać i produkować taneczne dramaty oparte na opowieściach buddyjskich, które nawoływały ludzi do czynienia dobra. Grupa objechała wszystkie okoliczne wioski i jej występy bardzo podobały się płacącej za bilety publiczności. Mosty wkrótce zostały skonstruowane, a ponieważ występującymi artystami były kobiety, ta forma sztuki stała się znana jako ajailamu, co znaczy w języku tybetańskim "panie" albo "duszki". Forma ta przyjęła kształt i własny styl pod koniec XVII wieku.
http://polish.cri.cn/mmsource/images/2008/03/24/tybet08032404.jpg
Tradycyjnie tybetański dramat jest wystawiany w teatrach albo na otwartej przestrzeni. Aktorzy i aktorki mają na twarzy maski, albo pudrują lub nakładają róż bezpośrednio na twarz. Tańczą oni i śpiewają przy akompaniamencie bębna i cymbałów. Ich ruchy symulują wspinanie się po górach, wiosłowanie, lot ptaka, jazdę na koniu czy nurkowanie w morzu. Mogą one też przypominać składanie hołdów Buddzie, chwytanie demona czy walkę na polu bitewnym. Muzyka nie ma tytułów, ale wyraża albo radość albo smutek i znana jest jako dangren, juelu, albo dangtong. Pieśni są śpiewane bez akompaniamentu instrumentu, ale podonie jak w operze syczuańskiej, może byś zastosowany akompaniament wokalny, dla wyjaśnienia skomplikowanego wątku opery.
Widowiska mogą być krótkie, lub długie. Cały dramat może trwać nawet 3 -5 dni. Ogólnie cała akcja dramatu składa się z trzech części, prologu, części głównej i epilogu. Pod koniec widowiska wykonawcy śpiewając
i tańcząc dla publiczności akceptują pieniężne donacje.
http://polish.cri.cn/mmsource/images/2008/03/24/tybet08032402.jpg
Wśród bardziej znanych grup w czasach wcześniejszych były Bindunba, Langzewa i Zhaxixueba, znane razem jako Szkoła Białej Maski, ponieważ wszyscy wykonawcy tych grup nosili białe maski. Później aktorzy czterech grup Huiba, Juemulong, Jianggar i Xiangba wprowadzili znaczące innowacje w stylu śpiewu i gry aktorskiej. Te grupy należały do Szkoły Niebieskiej Maski, ponieważ ich aktorzy nosili maski niebieskie.
Dramat tybetański ma bogaty repertuar, jednak w długoletnim okresie czasu wiele dramatów zaginęło. Obecnie granych jest tylko 8 tradycyjnych dramatów tybetańskich, z których za najlepsze uważa się „Książę Wen Cheng", "Książę Nosang", "Chowasangmu", "Sujimani", "Biały Koń Wenba" i "Chimeigundan". Portretują one życie historycznych figur, mity i legendy albo są opowieściami, których źródła znajdują się w buddyjskiej klasyce.
http://polish.cri.cn/mmsource/images/2008/03/24/tybet08032403.jpg
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin